Search This Blog

Tuesday, October 7, 2014

OK KE COMPARE ANAK ANAK SENDIRI???

Ini anak sulung kesayangan- Leesya

Anak kedua kesayangan- Leeya
"When you have TWO kids, you will start comparing.."


Itulah yang diucapkan oleh rakan sekerja (expatriate from Iraq) pada pagi itu. Saya hanya tersenyum, tetapi malam itu masih terngiang2 di telinga. Yup, dulu saya hanya ada seorang anak, Aleesya. Syukur dikurniakan anak perempuan kedua.

Saya sedar, apa yang diucapkan benar. Bila saya fikir balik, tanpa sedar saya dan suami membandingkan mereka. THIS IS TOTALLY NOT GOOD. Yes, It is NATURAL for most of parents to compare their kids, in terms of behavior or their achievement milestones. But, i must do it correctly TANPA MEREKA SEDARI.

Contoh perbuatan tanpa sedar kami....(maafkan kami...Sobs sobs...huhu). JANGAN TIRU YA. INI KESILAPAN DAN KEKHILAFAN KAMI.

  • "Aleesya dulu, 6 bulan da boleh duduk dan merangkak,,9 bulan da boleh berjalan. Tapi Alya ni 9 bulan taknak jalan lagi...hanya berdiri tanpa bantuan.." suami saya berkata kepada saya pada suatu hari. Saya mengiyakan.."Ye la...dia malas sikit ni nak jalan"..  
  •  
  •  
  • " Kenapa la Alya ni manja sangat. Semua nak berdukung. Tgk kakak tu, dulu tak macam ni pon. Pandai berdikari je". Suatu hari saya merungut tanpa sedar ketika penat. 
  •  
  •  
  • " Aleesya dulu da mula bercakap dari umur setahun dan beberapa perkataan sudah boleh difahami..Tp Alya hanya dengan bahasa nya sendiri". Maybe dia tak minum susu banyak ni"..Suami beberapa kali menyuarakan kerisauannya.
 
Sebenarnya ada perkara yang perlu kamu ketahui..

1. Setiap bayi/individu itu adalah berbeza. Allah jadikan mereka dengan sifat dan fizikal yang berbeza sejak kecil lagi.

2. Tumpuan kita sudah berbeza. Dulu ketika anak pertama kita terlalu "excited". Anak pertama dikatakan. Semua benda kita nak dia tahu cepat. Bila anak kedua kita kurang dalam memberi FULL attention sebab nak focus pada 2 anak atau lebih.

3. Berikan bayi membesar dengan cara mereka. Sesetengah bayi tidak merangkak, tapi terus berjalan. Beri mereka ruang. Masa bayi adalah paling pantas. Kita akan merindui saat -saat itu.

Jadi, kepada anak2 mama, mama sayangkan korang berdua. Membesarlah anak2ku, lambat atau cepat..insyaAllah anak2 ku akan jadi manusia berguna... ;p.

No comments:

Post a Comment